Kavel 1N2 ‘Gare du Nord’: van uitpakken naar opleveren

18 oktober 2021

Aan de Elzenhagensingel in Amsterdam Noord, vlak naast Station Noord van de Noord Zuid lijn, is het nog elke dag een drukte van belang. Op 20 juli vierden we dat wij het hoogste punt hadden bereikt en inmiddels kijken we voorzichtig vooruit naar de opleveringen. Binnen in het gebouw is zo ongeveer elke denkbare afbouwdiscipline wel te vinden, buitenom wordt er met het zakken van de steiger een waar ‘cadeau’ uitgepakt.

 

Wanneer je bovenop het dak staat van bouwdeel C, het hoogste punt op maar liefst 75 meter, heb je een prachtig uitzicht over de stad en ver daarbuiten. En onder dat dak is inmiddels de eerste modelwoning van de in totaal 185 huurappartementen al gereed. Waar op de 22e verdieping net de laatste dekvloeren zijn gesmeerd, zijn tot en met de 9e verdieping de keukens al geplaatst. Aan de buitenzijde zakt de steiger en wordt de gemetselde gevel zichtbaar. Elke drie dagen zakt de steiger één verdieping en met het zakken van de steiger worden de ruiten en balkonhekken geplaatst.

 

De metselaar is bezig aan de laatste vierkante meters metselwerk voor de gevel van bouwdeel E, waarin de studentenwoningen worden gevestigd. Als hij klaar is zijn er grofweg 600.000 bakstenen verwerkt. In dit bouwdeel worden ondertussen de eerste keukens geplaatst en is een deel van de badkamers al gereed.

 

In de bouwdelen A en B, waar de hotels worden gevestigd, zijn alle badkamers voorzien van tegels. Een groot deel van de hotelkamers is al behangen en momenteel wordt de vloerbedekking gelegd en wordt het eerste meubilair al geplaatst. Het restaurant in dit bouwdeel is volop in uitvoering.

 

Op het krappe bouwterrein zijn de nutsbedrijven inmiddels gestart om het gebouw aan te sluiten op warmte, elektra en riolering. En op de daken worden de installaties aangebracht. Hierna worden de daktuinen gerealiseerd.

Halverwege de maand november neemt ons team afscheid van de 100 meter hoge torenkraan en zijn machinist. Na ruim 2 jaar zitten zijn werkzaamheden er op deze locatie op. Het afbreken en afvoeren van deze torenkraan is een bijzondere operatie: voor het afbreken van een 100 meter hoge torenkraan is immers een nóg grotere kraan nodig. Dit alles dient te worden gedaan vanaf het busplatform, op zo’n manier dat het busverkeer er geen hinder van ondervindt.

 

Met alle meters die er buiten op de bouwplaats zichtbaar worden gemaakt, zou je bijna vergeten dat elke handeling door het team van werkvoorbereiders en uitvoerders zorgvuldig wordt uitgedacht. Hiervoor zijn inmiddels al 7217 documenten geproduceerd: tekeningen, berekeningen en overige zaken. En de teller loopt nog!

De oplevering komt met de dag een stapje dichterbij en tot die tijd is er nog veel te doen. Een mooie uitdaging die we als team samen met het volste vertrouwen tegemoet zien!