Kavel 1N2

Amsterdam

Kavel 1N2, Amsterdam

Bouwen op een postzegel naast Station Noord in Amsterdam-Noord

In het Stationsgebied van het nieuwe Centrumgebied Amsterdam-Noord hebben wij op de locatie ‘1N2’ in opdracht van Blauwhoed en AM (gezamenlijk combinatie CZAN) huur- en studentenwoningen, een hotel en een 2-laagse parkeergarage gerealiseerd. De eerste bouwwerkzaamheden zijn gestart in maart 2019, de oplevering is in fases in het voorjaar van 2022 afgerond.

De locatie 1N2 is ontwikkeld door Blauwhoed en AM in samenwerking met Klunder Architecten. Voorzien zijn 361 huurwoningen, waarvan 177 studenteneenheden.

Het hotel wordt geëxploiteerd door Hotel Noord Holding en telt 302 kamers. De parkeergarage bevat 140 parkeerplaatsen.

De bouwlocatie ligt naast Station Noord, het beginpunt van de Noord/Zuidlijn, en daarmee zeer centraal. Naast het grote volume brengt de logistiek een uitdaging met zich mee omdat de term ‘bouwen op een postzegel’ ook hier van toepassing is.

  • 177 studenten appartementen
  • 184 luxe studio's en appartementen
  • 40 verschillende woningtypes
  • 140 parkeerplaatsen

De start van de bouw

Op 28 mei 2019 werd de start van de bouw gevierd, met een feestelijke handeling verricht door Erna Berends, bestuursvoorzitter van stadsdeel Amsterdam Noord.

Tijdens de ceremonie werd deze film gepresenteerd, een indrukwekkende kennismaking!

Samen en met passie, op een ‘postzegel’ in Amsterdam-Noord

De bouwkavel van het project is zo klein, dat er zelfs geen plek voor de bouwkeet is. Die staat dan ook iets verderop, aan de andere kant van de Elzenhagensingel. Met enkele artist impressions aan de wand van de keet en ramen die uitzicht bieden op de hijskranen, is het voor directeur Niels Doodeman dé plek om uit te leggen waarom het project Heddes op het lijf geschreven is.

Lees hier het artikel in Cobouw

Het project was onderverdeeld in vijf bouwblokken en er is gewerkt in twee bouwstromen

Een jaar na de start van de bouw was er in totaal 10.000 m3 beton naar de bouwplaats gebracht en zat er al 1,25 miljoen kilo wapening in het gebouw. Voor de mooie bakstenen ‘jas’ van dit gebouw waren ca. 650.000 stenen nodig. Indrukwekkende getallen, ook voor ons!

Van start bouw naar bijna hoogste punt

De timelaps camera volgde het project gedurende twee jaar

Strakke planning

Bouwen op een postzegellocatie vergt een hele strakke planning, ook - of misschien wel vooral - als het gaat om leveringen. Want ruimte voor opslag is er nauwelijks. Een paar, wat ons betreft, indrukwekkende cijfers: terwijl de ruwbouw nog in volle gang was, zijn er in de zomer van 2021 al 100 keukens geplaatst in het gebouw en 300 van de in totaal 663 badkamers zijn al nagenoeg gereed. Van de 663 ruimtes die moeten worden voorzien van metalstudwanden zijn er al 590 klaar. En de metselaar heeft al 82% verwerkt van de ca. 650.000 bakstenen die er nodig zijn om de vijf bouwdelen van een gemetselde gevel te voorzien. Deze worden allemaal ‘just in time’ afgeleverd. Dat geldt overigens voor al het materiaal.

“Communicatie is de sleutel tot succes zegt men wel eens. Dit project is er het levende bewijs van dat je met goede en duidelijke communicatie, met afstemming, transparantie en vertrouwen, prachtige resultaten kunt bereiken,” aldus Jacob Dekker, senior projectleider.

“Wij zeggen vaak ‘Samen zijn we Heddes’ en zo is het ook op dit project echt,” voegt directeur Niels Doodeman toe. “Prestaties als deze kun je alleen leveren als je samen hetzelfde doel nastreeft en er wederzijds vertrouwen is. Dat vertrouwen is er op alle niveaus en de lijnen zijn kort; dat is een prettige manier van samenwerken.”

Hoogste punt

Op dinsdag 20 juli 2021 werd het hoogste punt bereikt. Een letterlijk hoogtepunt, op een hoogte van maar liefst 75 meter! In aanwezigheid van een selecte groep genodigden werd de stalen balk die dit punt markeert gehesen. Hier wapperden de vlaggen van Altera, AMBlauwhoed, Heddes Bouw & Ontwikkeling én de Nederlandse vlag aan de rand van de steiger.

Van uitpakken naar opleveren

Al in oktober 2021 keken we voorzichtig vooruit naar de opleveringen. Binnen in het gebouw was zo ongeveer elke denkbare afbouwdiscipline wel te vinden, buitenom werd er met het zakken van de steiger een waar ‘cadeau’ uitgepakt.

Wanneer je bovenop het dak staat van bouwdeel C, het hoogste punt op maar liefst 75 meter, heb je een prachtig uitzicht over de stad en ver daarbuiten. En onder dat dak is op dat moment de eerste modelwoning van de in totaal 185 huurappartementen al gereed. Waar op de 22e verdieping net de laatste dekvloeren zijn gesmeerd, zijn tot en met de 9e verdieping de keukens al geplaatst. Aan de buitenzijde zakt de steiger en wordt de gemetselde gevel zichtbaar. Elke drie dagen zakt de steiger één verdieping en met het zakken van de steiger worden de ruiten en balkonhekken geplaatst.

 

Ondertussen sluiten de nutsbedrijven het gebouw aan op warmte, elektra en riolering. Op de daken worden de installaties aangebracht en daarna worden de daktuinen gerealiseerd.

 

In november nam ons team afscheid van de 100 meter hoge torenkraan en zijn machinist. Na ruim 2 jaar zaten zijn werkzaamheden er op deze locatie op. Het afbreken en afvoeren van deze torenkraan is een bijzondere operatie: voor het afbreken van een 100 meter hoge torenkraan is immers een nóg grotere kraan nodig. Deze operatie vond 's nachts plaats vanaf het busplatform, zodat het busverkeer er geen hinder van ondervond.

 

Met alle meters die er buiten op de bouwplaats werden gemaakt, zou je bijna vergeten dat elke handeling door het team van werkvoorbereiders en uitvoerders zorgvuldig werd uitgedacht. Hiervoor zijn zeker 7217 documenten geproduceerd: tekeningen, berekeningen en overige zaken. En dat was nog vóór de oplevering

Video: Catch Your Moment
Foto’s Mercure en Tribe: WIN Hotels