Kavel 1N2, Amsterdam
Bouwen op een postzegel naast Station Noord in Amsterdam-Noord
De locatie 1N2 is ontwikkeld door Blauwhoed en AM in samenwerking met Klunder Architecten. Voorzien zijn 361 huurwoningen, waarvan 177 studenteneenheden.
Het hotel wordt geëxploiteerd door Hotel Noord Holding en telt 302 kamers. De parkeergarage bevat 140 parkeerplaatsen.
De bouwlocatie ligt naast Station Noord, het beginpunt van de Noord/Zuidlijn, en daarmee zeer centraal. Naast het grote volume brengt de logistiek een uitdaging met zich mee omdat de term ‘bouwen op een postzegel’ ook hier van toepassing is.
-
177 studenten appartementen
-
184 luxe studio's en appartementen
-
40 verschillende woningtypes
-
140 parkeerplaatsen
De start van de bouw
Tijdens de ceremonie werd deze film gepresenteerd, een indrukwekkende kennismaking!
Samen en met passie, op een ‘postzegel’ in Amsterdam-Noord
De bouwkavel van het project is zo klein, dat er zelfs geen plek voor de bouwkeet is. Die staat dan ook iets verderop, aan de andere kant van de Elzenhagensingel. Met enkele artist impressions aan de wand van de keet en ramen die uitzicht bieden op de hijskranen, is het voor directeur Niels Doodeman dé plek om uit te leggen waarom het project Heddes op het lijf geschreven is.
Het project was onderverdeeld in vijf bouwblokken en er is gewerkt in twee bouwstromen
Strakke planning
“Communicatie is de sleutel tot succes zegt men wel eens. Dit project is er het levende bewijs van dat je met goede en duidelijke communicatie, met afstemming, transparantie en vertrouwen, prachtige resultaten kunt bereiken,” aldus Jacob Dekker, senior projectleider.
“Wij zeggen vaak ‘Samen zijn we Heddes’ en zo is het ook op dit project echt,” voegt directeur Niels Doodeman toe. “Prestaties als deze kun je alleen leveren als je samen hetzelfde doel nastreeft en er wederzijds vertrouwen is. Dat vertrouwen is er op alle niveaus en de lijnen zijn kort; dat is een prettige manier van samenwerken.”
Van uitpakken naar opleveren
Wanneer je bovenop het dak staat van bouwdeel C, het hoogste punt op maar liefst 75 meter, heb je een prachtig uitzicht over de stad en ver daarbuiten. En onder dat dak is op dat moment de eerste modelwoning van de in totaal 185 huurappartementen al gereed. Waar op de 22e verdieping net de laatste dekvloeren zijn gesmeerd, zijn tot en met de 9e verdieping de keukens al geplaatst. Aan de buitenzijde zakt de steiger en wordt de gemetselde gevel zichtbaar. Elke drie dagen zakt de steiger één verdieping en met het zakken van de steiger worden de ruiten en balkonhekken geplaatst.
Ondertussen sluiten de nutsbedrijven het gebouw aan op warmte, elektra en riolering. Op de daken worden de installaties aangebracht en daarna worden de daktuinen gerealiseerd.
In november nam ons team afscheid van de 100 meter hoge torenkraan en zijn machinist. Na ruim 2 jaar zaten zijn werkzaamheden er op deze locatie op. Het afbreken en afvoeren van deze torenkraan is een bijzondere operatie: voor het afbreken van een 100 meter hoge torenkraan is immers een nóg grotere kraan nodig. Deze operatie vond 's nachts plaats vanaf het busplatform, zodat het busverkeer er geen hinder van ondervond.
Met alle meters die er buiten op de bouwplaats werden gemaakt, zou je bijna vergeten dat elke handeling door het team van werkvoorbereiders en uitvoerders zorgvuldig werd uitgedacht. Hiervoor zijn zeker 7217 documenten geproduceerd: tekeningen, berekeningen en overige zaken. En dat was nog vóór de oplevering
Foto’s Mercure en Tribe: WIN Hotels