BEXA Quality Award

voor projectteam Bajeskwartier

Aan het begin van dit jaar mochten onze collega’s Joost Keijzer, Sander Koster en Iwan van Zuijlen de BEXA 2023 Quality Award in ontvangst nemen voor de verbetering in het gemiddeld aantal opleverpunten (Handover Efficiency). De Ballast Nedam Excellence Awards (BEXA) worden ieder jaar toegekend aan individuen, teams en business units die een bijzondere prestatie hebben neergezet. Heddes kreeg deze erkenning voor een nieuwe werkwijze voor opleveren met focus in 3 stappen. Door deze focus toe te passen is het gemiddeld aantal opleverpunten per nieuwbouwwoning vorig jaar significant gedaald tot gemiddeld onder 0,5. Het team mocht de BEXA 2023 Quality Award in ontvangst nemen voor de verbetering in het gemiddeld aantal opleverpunten (Handover Efficiency). De Ballast Nedam Excellence Awards (BEXA) worden ieder jaar toegekend aan individuen, teams en business units die een bijzondere prestatie hebben neergezet. Heddes kreeg deze erkenning voor een nieuwe werkwijze voor opleveren met focus in 3 stappen. Door deze focus toe te passen is het gemiddeld aantal opleverpunten per nieuwbouwwoning vorig jaar significant gedaald tot gemiddeld onder 0,5.
Hoofduitvoerder Sander Koster mocht samen met Iwan van Zuijlen de Award namens het projectteam in ontvangst nemen. Sander: “Iwan en ik stonden daar als de uitvoerders van Bajeskwartier, maar de credits mogen vooral gaan naar Frank Vriend, Tjeerd Vermeulen en Wouter Döpp. Zij lopen buiten over de bouwplaats en zij doen de opnames voor de oplevering.”

 

Energie en discipline

Project Bajeskwartier in Amsterdam was het eerste project waarbij het team niet met het programma Docstream maar met Dalux werkte om de lopende punten binnen het project te kunnen afwikkelen. Sander legt uit: “Dalux werkt op dezelfde manier, maar wij vinden het duidelijker vormgegeven. Hoe het werkt, is dat we in een vroeg stadium opleverpunten signaleren en binnen het systeem duidelijk aan kunnen geven waar op de bouwplaats het punt opgepakt moet worden. Zo voorkom je verwarring én kunnen we ook tijdig de juiste partij aan dat punt koppelen. We constateren bijvoorbeeld een probleem met het beton, maken een melding en deze melding ontvangt ook de onderaannemer. Als zij niet reageren zorgt het systeem voor een reminder en zo kun je partijen makkelijker aanspreken.” Op die manier wordt iedereen scherp gehouden. De punten die vanaf de beginfase worden opgepakt, zorgen voor veel minder openstaande zaken in de eindfase. “We beginnen soms met 1000 punten. Maar in het verloop van het project reduceren we dat tot misschien tot 1 of 2 of zelfs 0 punten. Bij punten die overblijven kun je bijvoorbeeld denken aan breukglas. Daar zit een langere levertijd op. Hoe we het nu inrichten kost dan wel veel energie in de beginfase én vergt discipline om er bovenop te zitten. Maar we zien wel dat dit z’n vruchten afwerpt verderop in het proces.”

Samen zijn we Heddes

De grootste kracht van project Bajeskwartier was de samenwerking binnen het team. “Binnen ons projectteam, maar ook met de onderaannemers,” vertelt Sander. Deze geoliede machine was op elkaar ingespeeld en het klikte goed. “Gebruiksvriendelijkheid van het systeem helpt mee, maar ook flexibiliteit van onze eigen jongens én onderaannemers die al redelijk opgeleid zijn met Dalux. Ik vergelijk ons met een voetbalteam waarbij de juiste poppetjes op de juiste positie staan. In een voetbalteam met alleen maar spitsen win je de wedstrijd ook niet per se. Je moet elkaar aanvullen op ieder vlak. Deze prijs voelt dan ook echt als een erkenning voor wat we hebben gedaan. Het is echt een groot compliment voor de energie die het team erin gestopt heeft.”

Op pad met een hamer en een iPad

Bij de ‘ouderwetse’ manier van opleveren concentreren de opleverpunten zich op de eindfase van een project. “Op die manier merkten wij een redelijk spanningsveld in de staart. Het blijft lastig om iemand een iPad mee te geven in zijn gereedschapskoffer. Maar iedereen merkt dat de opleverpunten zich op deze manier niet ophopen. Het maakt de sfeer relaxter en dat komt het resultaat ook ten goede. En wat er dan uiteindelijk aan opleverpunten overblijft aan het einde van de rit, wordt bij oplevering zelf ter plekke met een timmerman afgehandeld. Wat we leerden in dit project vloeit inmiddels verder de organisatie in, nu ieder van ons weer op een nieuw project is gestart.”

Deze Award is een compliment aan onze teams en vaklieden, die door deze focus op kwaliteit en procesverbetering een nóg betere kwaliteitsindruk bij onze klanten achterlaten.