In Cartesius bouwen wij in opdracht van MRP en Ballast Nedam Development aan Okinawa; een nieuwe, diverse, groene en gezonde stadswijk op het voormalige werk- en rangeerterrein van de NS. Het historische CAB gebouw is veranderd in een bouwplaats waar wordt gewerkt aan de bouw van 246 huurwoningen door het pand op een eigen fundering. Voor deze realisatie van Cartesius Veld 0 wordt een innovatieve bouwmethode toegepast.
Unieke tafelconstructie


Prefab
De kolommen komen aan op de bouw met een ritme van 6 tot 8 stuks per dag en worden direct geplaatst in het werk, just in time. De krappe bouwlocatie biedt geen ruimte om kolommen op te slaan, legt Richard uit. “In het gebouw kan de kraanhaak niet komen. Voor de constructie is dat nu niet mogelijk.” Het plaatsen van alle kolommenneemt in totaal ongeveer 3 maanden in beslag. Waar wel ruimte voor is, dat zijn de HSB elementen. Dit zijn geprefabriceerde houten frames voor de gevels van de woningen. Deze worden in de bestaande CAB-hal gemaakt en met dit proces onderzoeken we de mogelijkheid om nog duurzamer te bouwen. “Normaal worden de HSB elementen in de fabriek gemaakt en naar de bouwplaats vervoerd, maar we hebben hier een ‘straat’ gemaakt in de hal van het CAB om dit zelf te kunnen doen. Kortom, we hebben ons eigen HSB-fabriekje in de hal gevestigd. Dit biedt vooral op het gebied van efficiënt omgaan met transportbewegingen veel voordelen. Het is nogal een verschil of je een massief pak hout vervoert of HSB elementen met veel lucht. Onze bevindingen worden meegenomen in een grootschalig onderzoek naar verduurzaming bij binnenstedelijke bouw.”


Uitdaging
Als je een bouwplaats maakt in een monument heb je te maken met een uitdaging. Richard: “Het kan allemaal nét. Alles wat je maakt moet je extra engineeren en extra checken om zeker te weten dat het uitvoerbaar is. We bouwen door een bestaand gebouw heen, wat ook nog eens een monument is.”
Erfgoed van de gemeente Utrecht houdt toezicht op gemeentelijke monumenten en is betrokken bij dit project, om te waarborgen dat het gebouw haar monumentale waarde behoudt.
Begin december is verdieping 0 klaar, kortom het tafelblad. Daarna zullen de appartementen per verdieping getunneld worden opgetrokken. Het gebouw op het CAB wordt uiteindelijk 6 bouwlagen hoog en wordt afgewerkt met een duurzame bamboe gevel.
Het CAB staat daarna klaar om verder te ontwikkelen en te renoveren, met behoud van zijn historische waarde.


Over het CAB
Het CAB is ontworpen door de NS architect Sybold van Ravensteyn en heeft een rijke geschiedenis. Het gebouw is ontworpen met robuuste bakstenen muren, grote ramen en hoge plafonds, wat typerend is voor de industriële stijl van die tijd. De monumentale waarde van het CAB ligt niet alleen in zijn architectuur, maar ook in haar cultuur historische belang als onderdeel van het spoorwegnetwerk van Nederland. Het staat symbool voor de transitie van industrieel erfgoed naar moderne stedelijke ontwikkelingen.
Het CAB wordt onmiskenbaar de blikvanger en het epicenter van Cartesius. Een echte ontmoetingsplek, een huis van de buurt met verschillende voorzieningen waar rondom verschillende eigentijdse mobiliteitsvormen hun plek gaan krijgen.